söndag 4 september 2011

Ingefärspäron, tonkayoghurt och dulce de leche

 Det första dessertreceptet jag la upp på bloggen var ingefärspäron. Det är en väldigt god och enkel svensk efterrätt.

I förra receptet använde jag mycket färsk ingefära. I detta receptet har jag lite syltad ingefära. Smaken tar inte över och det blir inte starkt. Päronets smak kommer fram mer.

Tonkayoghurten är nästan lika dan som förra gången. Jag har bara ökat mängden yoghurt och bytt ut sockret mot vaniljsocker.

Ingefärspäron
200g socker
200g vatten
3 bitar syltad ingefära
1kg päron

  1. Koka socker och vatten till en sockerlag. Hacka ingefäran och blanda ner den i sockerlagen. Skala päronen och lägg dem i citronvatten.
  2. Lägg päronen i den kokande sockerlagen. Låt de sjuda till de är mjuka (cirka 30 minuter).
  3. Lyft över päronen till en glasburk och täck dem med ingefärslagen.
Tonkayoghurt
Mina tonkabönor är över ett år gamla och har tappat en del smak. Om du har nya tonkabönor kan 1 hel vara för mycket
100g turkisk yoghurt
100g vispgrädde
10g vaniljsocker
1 hackad tonkaböna

  1. Blanda alla ingredienser. Låt det dra några timmar i kylskåp.
  2. Sila bort tonkabönorna. Vispa yoghurten tjock och fluffig.
Dulce de leche
Dulce de leche är karamelliserad kondenserad mjölk. Det går bra att köpa färdig. Jag tror inte det är någon smakskillnad mellan hemgjord och färdig.
1 oöppnad burk kondenserad mjölk
Lägg burken i en gryta och täck den med vatten. Sjud det i 2h.

Jag använde små gråpäron till desserten. De är ungefär en tredjedel så stora som vanliga päron. Det går fint att göra detta på andra päron men det är snyggt med flera små päron på tallriken och kokta gråpäron är väldigt goda.

6 kommentarer:

  1. Jag har läst om Tonkabönor, men du är den första jag ser som använder dem. Är de så fantastiska och var köper du dem?
    Skall neråt Skåne till jul.

    /Maria

    SvaraRadera
  2. I förra versionen av det här receptet skrev jag om tonkaböna:

    Tonkaböna är en fantastiskt aromatisk krydda men tyvärr väldigt svår att hitta i Sverige. Den växer i stora träd i Venezuela. När den har skördats får den dra rom för att dra ut gifter men då förändras även smaken. Efter en lång tids sökande hittade jag tonkaböna i Werners Gourmetservice sortiment.

    Butiker som säljer andra av deras produkter kan beställa tonkaböna men då får du väldigt mycket. Mina tonkabönor har blivit lite för gamla men om du har vägarna förbi Torna hällestad skulle du kunna få några.

    SvaraRadera
  3. Jag hänger inte med, vaddå lägg päronen i citronvatten. Skalade hela päron i vatten som man pressat ner citron i eller? Vilka mängder citron? Hur länge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan strunta i det, det är inte så viktigt. Jag har struntat i det ibland när jag gjort ingefärspäron och det gör inte så stor skillnad.

      Man lägger päronen i citronvatten för att de inte ska oxidera och bli bruna. Citronvatten är vatten med lite citron i. Det räcker med en halv citron och vatten så att det täcker päronen. Päronen ligger i citronvatten tills man skalat klart alla. Det sista päronet räcker det att man doppar i vattnet.

      Radera
  4. Kan man lägga en böna i grädde över natten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog bra. Det går bra att göra det utan yoghurt. Det beror på hur syrligt man vill ha det.

      Radera